Sprietje, nog bedankt voor de info en ik ga hiermee verder om mijn ontvangst te vebeteren
zodat ik meer out of food prints kan ontvangen.
Intussen ben ik weer eens met de fibo aan het sleutelen geweest en heb ik weer een aantal zaken ontdekt
die intressant voor mij zijn. Mijn Patriot feedhorn was binnengekomen en heb deze met een Invacom quad
op het focuspunt bevestigd en merkte dat door de combinatie van de Patriot rillenfeed en hoge kruispolarisatie
van de Invacom Quad lnb het signaal schoner is en daardoor de treshold van de Clarctech 5100c beter werkt ;)
Ook ben ik benieuwd als je de ronde pijp van modding lnb`s vervangt door 4 kant 19 mm m.b.t een sterker signaal.
De spreadsheet (met dank aan A33) om de illuminatie hoek te bepalen, heb ik geprobeerd met Fibohoek 77 graden
volgens de tekening van Spreitje, erg handig! ;) De Patriot feedhorn van 0.6 heeft volgens de spreat sheet
een illuminatie hoek van +- 90 graden en over illumineerd de Fibo, dit geld ook voor de Inverto feedhorn, maar
de ontvangst waarde vergeleken daarbij zijn erg goed. Ook zwakke signalen op de dm 920 van 3 db zijn zonder blokken
Vaak lees ik dat een grotere feedhorn niet veel uitmaakt m.b.t signaal waarde, toch denk ik aan het bekende
cardbord filmpje op ytube "making a cardboard feedhorn" dat er dus wel degelijk meer signaal is dan alleen maar
een grotere schotel die niet iedereen kan of mag plaatsen.. Ook zijn er grotere primfocus feedhorns in de handel
met 7 ringen alleen jammer dat er geen specs bij staan..
Mischien is het een idee voor Trust om op de draaibank feedhorns te maken, ik zoek nog feedhorns om mee
te experimenteren met een illuminatie hoek van 77 graden en een f/d van 0.715 volgens de spreadsheet..
Lekker weer aan de hobby nu ..